Recenze: Saeculum (Ursula Poznanski)

recenzní výtisk Rok vydání : 2014 (originál: 2011) Počet stran : 480 Nakladatelství :  Fragment Překlad : Vladana Hallová Ba...

recenzní výtisk
Rok vydání: 2014 (originál: 2011)
Počet stran: 480
NakladatelstvíFragment
Překlad: Vladana Hallová

Bastian na první pohled vypadá jako klasický šprt, kterého nezajímá nic jiného než jeho studium. Ale když potká holku Sandru, která o něj projevila zájem, tak se jeho pohled na svět možná trošku změnil. Sandra patří do středověkého souboru Saeculum a ten se chystá na pěti denní výpravu mimo civilizaci. Vlastně jde o to, že si budou hrát na středověk a na pět dnů se vzdají takových vymožeností jako jsou mobil, hodinky apod. vynálezy, které ještě ve 14. stol. nebyly. Bastian se kvůli Sandře na tuto výpravu vydává a společně s ostatními účastníky zážívá mnohá dobrodružství. O místě, kam se chystají koluje pověst, velmi krvavá pověst a také se v ní tvrdí, že to místo je celé prokleté a nikdo se odtamtud nevrátí živý, ale co je na tom pravdy? Nikdo to nebere vážně. Až když během první noci z tábora zmizí první člověk a ostatní nachází v okolí pouze podivné vzkazy vyryté do kusů kůry, někteří začnou pochybovat o tom, že tam měli vůbec jezdit.. A stále více je začíná děsit, že tato pověst může být doopravdy pravdivá..

Ze začátku jsem si vůbec nebyla jistá, co si mám o knize myslet. Považovala jsem ji spíš za četbu pro mladší čtenáře, ale myslím, že ji nakonec musím zařadit do kategorie, kde se nacházím i já - je mi 16, takže asi nějak pro ty teenagery.
Nezaujalo vás téma středověk a hraní si na něj? Nenechte se odradit, tohle téma ze začátku nezaujalo ani mě, ale poznáte, že časem tam půjde o úplně něco jiného než jen o středověk. Vůbec jsem nečekala, že bych mohla být do čtení této knihy tak zažraná, ale opravdu tomu bylo tak. Zkrátka kniha vás udržuje v takovém napětí a zároveň také ve strachu, že to skoro nejde vydržet, dokud prostě knihu nedočtete. Nemyslela jsem si, že kniha by mohla být strašidelná, tak jsem ji v klidu četla v noci (dejme tomu, že až skoro do ranních hodin - to jsem prostě celá já), a potom jsem se nemohla divit, že jsem se i bála.
Kniha se mi líbila, to je pravda, ale přesto z ní nejsem úplně ,,na větvi". Ale na jedno to přečtení je to opravdu dobrá kniha a rozhodně bych si ji přečetla znovu, ale už ne víckrát. (Doufám, že jsem to napsala aspoň trochu pochopitelně :D)
Přesto si nedokážu nerýpnout do takové autorovy.. nepřesnoti. Bastian nosí brýle, prý má 2 dioptrie na každém oku, ale jelikož si hrají na středověk, tak se takové vymoženosti jako jsou brýle, musí vzdát. Ale co si nepřečtu o pár dál stránek dál... Já, jelikož nosím čočky, tak trochu vím, jaké to je a najednou si tam čtu, že Bastian se rozhlédl po táboře a tam vidí to, to a to - např. rýč, kotlík a podobné menší věci z větší vzdálenosti a tohle se mi zdálo hodně nepravděpodobné. Přišlo mi, že když si na to zrovna autor vzpomněl, tak byl Bastian skoro slepejš, ale když na to autor na pár kapitol zase zapomněl, tak Bastian rozlišoval vše ve svém okolí vážně dobře.
Já vím, tohle bylo opravdu takovéto rejpání, které jsem si mohla odpustit, ale musela jsem to sem napsat, i když do mého hodnocení to zahrnuju spíš tak okrajově.
Jinak příběh a námět se mi velmi líbil, i když rozjezd byl trochu pomalejší, zato spád příběhu mě nadchl. Skoro celou dobu jsem měla v hlavě svoje vlastní teorie o tom, co se tam ve skutečnosti děje, ale i koncem jsem nakonec byla dost překvapená, i když něco jsem tušila už před koncem příběhu.
Celkově tedy Saeculum hodnotím kladně, ale vzhledem k ostatním knihám, nempůžu dát více, jak 8 hvězdiček.

Nakladatelství Fragment děkuji za poskytnutí recenzního výtisku