Recenze: The Maze Runner

Kdo sledujete facebookovou stránku blogu ( zde ), tak jste si mohli všimnout, že asi před týdnem jsem byla v kině na filmu Labyrint: Útě...

Kdo sledujete facebookovou stránku blogu (zde), tak jste si mohli všimnout, že asi před týdnem jsem byla v kině na filmu Labyrint: Útěk. Předpokládám, že jste o tomto filmu nebo alespoň knize slyšeli a já se teď pokusím zrecenzovat film, který u mě dopadl celkem kladně, ale upozorňuji na to, že jsem nečetla knihu, tak nemám žádné srovnání. Tak hurá do recenze :)

Nejprve vám samozřejmě nastíním děj, o čem zhruba film je, ale nebojte - žádné spoilery nebudou. Thomas se dostane na velmi zvláštní místo a ze začátku si nepamatuje ani svoje jméno, sice si na něj po pár dnech vzpomene, ale ostatní jeho vzpomínky jsou fuč. Někdo si s nima pohrál. Thomas se ocitne v komunitě lidí, kteří už dlouhou dobu žijí uprostřed obrovského labyrintu, kde se můžou skrývat nebezpečí. Jako každý nováček, který se tam ocitl, je zmatený, ale tento je i velmi zvědavý a rád by zjistil, co se v onom labyrintu ukrývá, ale tam se vydávají jenom někteří z nich, kteří labyrint znají velmi dobře a dokážou z něj najít cestu zpět za ostatníma. Tato komunita si žije v pořádku uprostřed tohoto kamenného bludiště, dokud se věci nezačnou měnit, dokud nepřijede první žena mezi samé muže, dokud Thomas své zvídavosti nepodlehne..

Pokud to někteří nevíte, tak film je na motivy knihy, kterou jsem sice nečetla, ale vím o ní a určitě si ji přečíst chystám. V češtině vyšel zatím první díl a to Labyrint: Útěk, ale předpokládám, že se do češtiny přeloží celá trilogie, protože se díky filmu knihy hodně zviditelnily a zatímco jsem četla, tak kniha u vás čtenářů dopadla dobře.

Ale teď už k filmu. Co se mi líbilo, tak herecké obsazení určitě, protože do hlavních rolí byli obsazeni mladí herci, né tak okoukaní. Například hlavní roli si zahrál Dylan O'Brien, kterého můžete někteří znát ze seriálu Teen Wolf, ale já sama jsem ho viděla hrát poprvé a na roli Thomase se mi velmi hodil a působil jako hl. postava velmi dobře, tím chci říct, že jsem si ho docela oblíbila. Dále je tu jediná dívka filmu a to je Teresa, kterou ztvárnila herečka Kaya Scodelario, kterou já osobně znám ze seriálu Skins a bylo docela neobvyklé ji vidět v poněkud jiné roli, ale taktéž mi do filmu zapadala. Dále mě velmi mile překvapil jeden ze stávajících členů komunity a to Newt, kterého si zahrál Thomas Brodie-Sangster, kterého můžete znát z Kouzelné chůvy Nanny McPhee, ale to jen tak bokem - hlavně mě překvapilo, že vypadá stále jako ten malý kluk :) Samozřejmě bych tu mohla zmínit další a další herce, protože i ti, které jsem dosud neznala mě překvapili a líbilo se mi, jak ztvárnili ty postavy.

U fantasy a akčního filmu jsou, podle mě, velmi důležité zvukové efekty, které celému filmu přidávají na dojmu a zvláště zvuky labyrintu, který se měnil a občas jste mohli zaslechnout monstra žijící uvnitř, byli perfektně udělané a vy jste se lépe vcítili do filmu, do děje a připadalo vám, že tam opravdu jste s nimi. Dále samozřejmě u takovéhoto filmu musím ocenit digitální zpracování filmu nebo zkrátka - ztvárnění labyrintu, efekty, vše bylo velmi realistické, ale zároveň né přehnané a ne moc umělé.

Teď přichází ta těžší část a to hodnocení příběhu, dějové linky a já nevím, co pochází z knihy a co si domysleli filmaři, takže je to trochu nezvyk, protože vždy čtu prvně knihu, ale tentokrát jsem to nestihla, ale pokusím bez ohledu na film/kniha podívat na samostatný příběh. Líbilo se mi, že celý film (až na pár záběrů na konci) jsme věděli pouze ty informace, co Thomas - zkrátka jsme byli vrhnuti do děje společně s ním a nevěděli, kde je, proč tam je, co se skrývá v labyrintu a další věci.. Ze začátku je samozřejmě spousta dialogů, protože chce Thomas zjistit od ostatních právě ty informace, které nemá a chce je znát. Dialogy, ale vůbec nejsou nudné, protože máte šanci ,,poznat" mnohem víc lidí z tamní komunity. Největším zklamáním pro mě, ale bylo to, co ostatní čekalo v labyrintu. Představovala jsem si něco na způsob bludište v Harry Potterovi - spoustu různých překážek, záludných, nečekaných.. Ale zklamání přišlo - v labyrintu je pouze jenom jeden druh oblud, sice se mi líbilo jejich zpracování, ale čekala jsem víc, tohle je prostě málo. Dále se mi také nelíbilo pojetí - najednou přijde Thomas a všechno dokáže, tím nechci říct, že všechno dokáže, ale je trochu zvláštní, že třeba v těch předchozích letech nikdo nikdy nepřežil noc v labyrintu a přitom jsou tam skvělí běžci, bojovníci, ti, kterým to myslí, ale ejhle - najednou přijde Thomas a chce to zvládnout. Tohle mi přijde velmi nerealistické, takovéto pojetí - hlavní hrdina dokáže všechno jako první a ostatní to předtím dlouhé roky nezvládli - nikdo z nich. Jinak ve filmu nechybí dostatek akce, takže rozhodně nehrozilo, že bych se nudila, ale některé věci mě zklamaly a já myslela, že mě film více nadchne, ale i tak doporučuju ho shlédnout a především si udělat vlastní názor.

Dále určitě obdivuju herce, kteří museli většinou podat nějaké ty fyzické výkony, protože ve filmu se pořád běhá, utíká, pár potyček tam taky je, takže za to mají u mě herci obrovské plus. Pokud by to někoho zajímalo, tak tady je video →zde, kde je vidět, jak natáčení probíhalo a právě tam je i vidět, že museli trošku něco potrénovat třeba právě pro ty potyčky.

Film se mi líbil, i když nepatří mezi mé top, ale určitě u mě dopadl kladně. Nemohla jsem se rozhodnout mezi 7 a 8 hvězdičkami.