Recenze: E.A.Poe: Podivný experiment

Thriller USA, 2014 V lednu tohoto roku měl v ČR premiéru film E.A. Poe: Podivný experiment (v angličtině Eliza Graves nebo také St...

Thriller
USA, 2014

V lednu tohoto roku měl v ČR premiéru film E.A. Poe: Podivný experiment (v angličtině Eliza Graves nebo také Stonehearst Asylum), který byl natočen na motivy povídky Metoda doktora Téra a profesora Péra právě od E.A. Poea. Hlavní role ztvárnili: Kate Beckinsale, Jim Sturgess, Brendan Gleeson, Ben Kingsley a Michael Caine.

Vystudovaný lékaž Edward přichází na praxi do odlehlého blázince. Zde ho přivítá vedení ústavu i personál a také krásná Eliza, které je ovšem pacientem - trpí panickou hrůzu z jakéhokoliv tělesného kontaktu. Dr. Lamb, ředitel ústavu, využívá naprosto ojedinělých technik, bláznům dává svobodu a volnost a je k nim velmi vstřícný. Je pro to, aby se ,, jedinečnost" každého pacienta podporovala, řekl např.: ,,Proč ze šťastného koně udělat naprosto nešťastného člověka?". Ale i zde ve zdech tohoto blázince je přítomna děsivá a hrůzu nahánějící léčba, která byla praktikována v 19. stol. Edward postupně odhaluje, jak se to s tímto ústavem má doopravdy. Avšak příběh skrývá i další tajemství, která jsou odhalena, až daleko později...

Povídku Poea, jíž se tvůrci filmu nechali inspirovat, jsem četla sice až po zhlédnutí filmu, ale přesto něco málo k ní napíšu hned na začátek. Povídka je opravdu krátká, má asi 11 stránek a je pravda, že tvůrci se jí opravdu pouze inspirovali, jelikož v povídce je všechno jinak. Ale u tohoto filmu mi nevadí, že se scénáristé striktně nedrželi předlohy, tedy povídky. Film má, dle mě, toho víc k nabídnutí a utváří zcela nový příběh. Povídka je krátká, zajímavá, ale ztěží je aspoň trochu hororová a v podstatě může nabídnout pouze jeden zvrat, ale to samozřejmě odpovídá její délce.
Kdežto ve filmu vzniká naprosto nový příběh, potkáváme tam mnoho postav, přičemž máme řadu z nich tu čest blíže poznat a během filmu poodkrýváme nejedno překvapení.

Film mě hned strhnul a já jsem se do něj opravdu vžila (ale na druhou stranu jsem v kině byla s mamkou a tu to naopak vůbec nevtáhlo ani nebavilo, ale tohle je můj názor, takže tak). Skoro každý film v této době obsahuje také lásku a není tomu jinak ani v případě tohoto filmu. Avšak hlavní dějovou linku to nijak nenarušovalo a samotnou mě velmi zajímalo, jak se vztah hlavních hrdinů bude vyvíjet.
Poe je samozřejmě hororovým autorem, což nás vede k myšlence, že by i samotný film měl být hororový, ale nenechte se splést - film nespadá do žánru horor. Film má ponurou atmosféru, působí to trochu strašidelně, ale spíš to prostředí, než že byste se u filmu báli.

Akorát jedna věc mě hodně zarazila a dlouho po zhlédnutí filmu jsem musela nad tím přemýšlet - je to ten konec. Samozřejmě nebudu nic vyzrazovat, ale na konci jsem se naprosto zamotala, nevěděla jsem, kdo je kdo, jak spolu kdo souvisí, jak se jmenuje (tohle asi pochopí pouze ti, co film viděli), ale jednoduše řečeno jsem se v tom trochu ztratila a na film se kvůli tomu budu muset podívat někdy znova, třeba v tom najdu napodruhé smysl.

Ale celkově se mi film líbil a za zhlédnutí stojí, líbily se mi herecké výkony, prostředí filmu, to ztvárnění i samotný příběh. Sice se mi film líbil, ale kvůli tomu konci, kde jsem se cítila ztracená, budu muset dát 8 hvězdiček.