Recenze: Marťan (Andy Weir)

Pův. název : The Martian Rok vydání : 2014 Počet stran : 408 Nakladatelství : Knižní klub, Ikar Překlad : Patrick Frank Hlav...

Pův. název: The Martian
Nakladatelství: Knižní klub, Ikar
Překlad: Patrick Frank

Hlavním hrdinou knihy je Mark Watney, astronaut, který se vydává na misi na Mars. Ale během pobytu posádky na Marsu nastanou potíže a všichni se musí dopravit zpět na Zemi, ale Mark na Marsu zůstane a všichni si myslí, že je mrtvý. Ale Mark žije, přežívá na jejich základně, kde měla celá mise proběhnout, ale ví, že mu za jistou dobu dojdou zásoby nebo se můžou rozbít životně důležité přístroje - na recyklaci vody či na upravování atmosféry na základně. Zkrátka se toho může hodně pokazit, navíc lidé na Zemi neví, že Mark stále žije.

O knize Marťan jste asi už slyšeli. Vydal ji Knižní klub v edici Světový bestseller a knížkám v této edici věnuji vždy pozornost, sice toto škatulkování nemám moc ráda, ale občas díky tomu narazím na dobré tituly.
Už samotná anotace či případná ukázka vás dokáže pořádně nažhavit na samotnou knihu.
Jelikož se kniha odehrává jakoby mezi astronauty, tak se zde setkáme s mnoho odborných termínů. Je pravda, že díky jsem pár těch termínů pochytila i já, ale i přesto jich na mě bylo občas moc. Občas bylo těch odborností tolik, že jsem přeskakovala text očima. Nemělo by se to dělat, ale nějaké ty kilowatty, zapojení recyklátoru a podobné občas přeskočit můžu. Fyziku moc nemusím, takže ty popisy na mě byly občas až moc dlouhé a až moc odborné.
Ale jinak se mi kniha velmi líbila, hlavně se velmi dobře četla a děj rychle ubíhal. Většina knihy je psaná z pohledu Marka, teda kniha je seskládáná ze zápisů z jeho deníku, jelikož se rozhodl, že si povede deník, pro budoucí generace. Díky tomu jsme měli možnost Marka velmi dobře poznat, musím říct, že takhle podrobně jsem hodně dlouho žádnou hlavní postavu nepoznala. Mark je ale celkem složitá osobnost, takže nevím, jestli si ho všichni oblíbíte. Já jsem ho ze začátku měla ráda, nijak zvlášť, ale měla ráda, potom už míň, ale stále dobré. Jako lidi bychom si asi úplně nesedli, ale jako hlavní postava nebyl vůbec špatný.
Celou knihu provázela napínavá atmosféra a nečekané zvraty, přecejen šlo hlavnímu hrdinovi o život.
Jako velké plus také hodnotím to, že jsem měla možnost poznat blíže prostředí astronautů, vesmírných stanic a podobně, s tím se člověk každý den nesetká.
Takže jaké je závěrečné hodnocení? Jediným mínusem bylo občas moc odborností, ale jinak kniha je čtivá, napínavá, plná nečekaných zvratů, také vžití do hlavní postavy bylo skvělé. Kniha se mi prostě líbila a ráda bych ji doporučila dál, jelikož já sama jsem ani nečekala, že by se mi kniha, až tak moc líbila.