Recenze: Divergence (Veronica Roth)

Série : Povstalecká trilogie (1.) Překlad : Radka Kolebáčová Nakladatelství : CooBoo Rok vydání : 2012 (originál: 2011) Anotac...

Série: Povstalecká trilogie (1.)
Překlad: Radka Kolebáčová
Rok vydání: 2012 (originál: 2011)

Chicago, budoucnost. Obyvatelé políorozpadlého města jsou rozděleni do pěti frakcí. Beatrice je čerstvých šestnáct a přišel čas si zvolit, do které frakce chce patřit, které ctnosti se chce na celý život odevzdat. Překvapivé rozhodnutí jí do cesty přivede osudového kluka - úchvatného, ale taky trochu nesnesitelného. Beattrice zjišťuje, že ve společnosti, jež se jeví tak dokonalá, vzrůstá napětí a hrozící nebezpečí lze zažehnat jen jedním způsobem. Způsobem, který ji ale může zničit.

Divergence je jedna z knížek, které jsem si dlouho chtěla přečíst a konečně jsem to taky udělala (děkuju kámošce, že mi knížku půjčila :D). Film jsem neviděla ani vidět nechci, takže opravdu je toto jen čistý pohled na knížku.

Jako první samozřejmě pár slov o obálce - naprostá dokonalost. Tohle je přesně ten typ obálek, co mě dokáže na první pohled zaujmout a nemusím ani vědět, o čem má knížka být. Dala bych jí plný počet bodů.

Samotný nápad se mi velmi líbí - město v budoucnosti, pět frakcí, při čemž si každý musí jednu vybrat a přizpůsobit se jí. Nápad je opravdu dobrý a je z něho opravdu co těžit.
Dále je tu hlavní hrdinka (opět hlavní hrdinka je holka) Beatrice neboli Tris, která mi byla celkem sympatická, ale to hlavně na začátku knihy. Obzvlášť se mi líbila její odhodlanost a to, jak se přizpůsobovala novému prostředí.
Autorka nás čtenáře perfektně obeznámila s tréninkem, který každého nováčka ve frakci čeká a tyto popisy mě opravdu bavily. Dále jsem ocenila, že v příběhu bylo zapojeno dostatek postav, i když i ty mohly být trochu více rozvinuty, ale asi na to nebyl dostatek prostoru a třeba se dočkáme v dalším díle. Ale počet postav, které se tam objevovaly trochu blíže, mi vyhovoval.
No, samozřejmě se v knížce najde i nějaká ta milostná zápletka - jak jinak, když tu máme tu hlavní hrdinku. Ale musím říct, že kluk, do kterého se zamilovala, se stal mojí oblíbenou postavou, takže bych řekla, že má dobrý vkus. Jeho postava se mi líbila a to hlavně tím, že jsme o ní hned nevěděli všechno, ale byl to tak trochu pan tajemný, takže bylo zajímavé přemýšlet o tom, co je vlastně zač.
Ke konci knihy, kdy se události daly do pohybu, bylo v knize opravdu dost akce a napětí a byl to nečekaný, ale příjemný, zvrat. Tento zvrat měl sice důvody, které mi přišly celkem logické a nebylo to moc přitažené za vlasy, ale to jak se v některých situacích ke konci Tris zachovala mi vyrazilo dech. Popíšu to takhle (i když tuto část asi pochopí spíš ti, co to četli, nebojte, spoilery nevedu): vybrali byste si lásku nebo přátelství?
I když byla frakce, kam se Tris rozhodla jít, popsaná docela dost, tak mě docela mrzelo, že další frakce se tam objevily jen okrajově a vlastně o nich pořádně nic nevíme, ale zase musím vzít v úvahu i to, že Tris je na tom v tomhle ohledu stejně, ale i tak bych ocenila popsání toho celého města jako celku a taky bych ráda se dozvěděla něco víc o jednotlivých frakcích.
Dystopií jsem četla už poměrně dost a musím říct, že Divergence vůbec není špatná, to ne a těším se, až si přečtu další díly, ale prostě ji neřadím k těm nejlepším. Ale i přesto bych si ji přečetla znovu a určitě si ji přečtěte i vy, za to to určitě stojí. Uvidím a třeba mě další díly příjemně překvapí :)
Takže Divergence si ode mě zaslouží krásných 8*