Recenze: Jurský park (Michael Crichton)

Michael Crichton
zfilmováno Stevenem Spielbergem

Rok vydání: 1993 (orig.: 1990)
Počet stran: 368
Nakladatelství: Baronet
Překlad: Zdeněk Volný

Miliardář Hammond získá skvělý nápad a tím je oživení dinosaurů. S pomocí vědců zjistil, že je možné získat dinosauří DNA z pryskyřice, kde zůstaly mouchy a komáři tehdejší doby, které jim pily krev. Hammond chce dinosaury použít jako atrakce do svého zábavního parku, něco jako dinosauří ZOO a pro tyto účely si koupí odlehlejší ostrov, kde po dobu pěti let tento park buduje - aniž by o tom věděla širší veřejnost. Až po pěti letech Hammond zve na svůj ostrov některé odborníky, aby park zhodnotily, jestli je bezpečný a tak a poté by byl park otevřen veřejnosti. Jenže dinosauři jsou nevyzpytatelní tvorové, o nichž víme jen velmi málo, a tak se během jejich pobytu na ostrově stane pár neočekávatelných událostí.

Mnozí z vás jistě slyšeli o stejnojmenném filmu, i já jsem o něm slyšela, ale přiznám se, že celý jsem ho nikdy neviděla. Nanejvýš jako malá jsem v televizi zahlédla nějaké ty ukázky, ale to je všechno. Avšak po přečtení této knihy se chci i na film podívat a trošku ho porovnat s knížkou.

Také bych ráda oznámila, že moje čtecí krize je právě díky této knize pravděpodobně překonána, doufám, že nadobro, nebo aspoň na další rok. Do téhle knihy jsem se snad hned po první kapitole tak začetla, že jsem musela číst pořád dál a dál.. Zkrátka mě tahle knížka naprosto vtáhla do děje a nechtěla mě pustit (ne že by mi to vadilo).

Musím uznat, že samotný námět Jurského parku je naprosto geniální. Dinosauří ZOO? Jako vážně? Skvělá myšlenka pro knihu, která byla i dobře rozvinuta. Sice potom, co jsem knihu dočetla, jsem se koukala na internet ohledně knížky a filmu a zjistila jsem, že je tam pár paleontologických chyb, což mě u takovýchto knih vždycky mrzí, protože díky knížce si v paměti uložím, že například T-Rex byl prostě takový a takový, a pak si přečtu, že to vlastně vůbec není pravda. A takových nepřesností je tam prý víc, takže po přečtení knihy bych se asi být vámi na ten internet podívala, jelikož si nemyslím, že by si chtěl někdo pamatovat mylné informace.

Ale jinak, co se týče příběhu, tak ten hodnotím jako velmi zdařilý. Nechyběla mu akce, napínavost, nečekané zvraty, tohle všechno jste v Jurském parku mohli najít. Na začátku je to spíše takové seznamování s dějem a s některými fakty, ale potom, jakmile začne "prohlídka parku", tak snad v každé kapitole je nějaká akce, která vás nenechá klidným, a která vás napne na to, co se bude dít dál, takže vy zase čtete další a další kapitoly a zanedlouho zjistíte, že už je to vlastně konec knihy. Když už jsem u toho konce knihy, tak musím říct, že závěr mě maličko zklamal. Kdo jste četli, tak asi víte, jak to skončilo (nebo jestli jste viděli film), ale co se dá dělat. Vlastně je ještě druhá kniha, po té se taky poohlédnu a uvidím, jak tak skončí. (Slyšela jsem, že tedy první díl je lepší, ale zároveň, že i ten druhý je furt dobrý, takže i na tu dvojku se dost těším).

Potom mě velmi potěšilo, že v knize bylo pár zmínek, které mi něco říkaly. Zaprvé zmínka o latimérii podivné, tohohle živočicha možná někteří z vás znáte, ale zaujalo mě to hlavně proto, že ten samý den, kdy jsem tu pasáž v knize četla, jsme se o ní učili ve škole - fakt mě potěšilo, že vím, o čem je řeč :D A druhá zmínka, v knize byl zmíněn paleontolog Robert Bakker, a k němu musím napsat, že napsal knihu Červený raptor, kterou se chystám číst, ale už podruhé, a co si pamatuji, tak se mi velmi líbila.

A pár slov na závěr. Stoprocentně můžu říct, že jsem tuhle knížku nečetla naposledy, velmi se mi líbila a zařadila se mezi mé nejoblíbenější knížky. Ano, až tak se mi líbila. Dinosaury mám zkrátka ráda, mrzí mě, že se o nich třeba víc neučíme ve škole, ale když mám tu možnost si o nich něco přečíst, tak jí využiju a tahle knížka mi pomohla nahlédnout mezi dinosaury.