Track By Track Album Review | Lana Del Rey - Honeymoon

zdroj: http://consequenceofsound.net/ Poslední recenze na nějaké album vyšla minulý měsíc a já se omlouvám, že jsem vám mezitím nepřin...

Poslední recenze na nějaké album vyšla minulý měsíc a já se omlouvám, že jsem vám mezitím nepřinesla žádnou další. Můj plán pro příště je takový, že bych každý týden chtěla zrecenzovat jedno album - pokud vyjdou nějaké zajímavé novinky, tak ty zrecenzuji, jinak se s váma ráda podělím i o alba, která už mám více naposlouchaná a také si ráda poslechnu něco, co mi vy doporučíte.

Jak vidíte, tak dneska budu psát o posledním albu Lany Del Rey, Honeymoon. Lana se řadí mezi mé oblíbené zpěvačky a její tvorba je opravdu široká - určitě se najde ještě spoustu písní, které jsem od ní neslyšela, tedy jen ty unreleased (o těch možná jindy). Honeymoon už jsem několikrát slyšela, ale přesto ho nemám ještě tolik naposlouchané a ráda se vracím třeba jen k jednotlivým písničkám. Ale dnes zde projdu všechny a pokusím se vám sepsat, jak se mi líbí a čím mě zaujaly.

Než se vrhneme na samotný obsah, tak prvně si samotné album a zpěvačku trochu představme.
Lana Del Rey, pravým jménem Elizabeth Grant, je americkou zpěvačkou a textařkou. Narodila se roku 1985 v New Yorku a tam také vyrůstala. Jako zpěvačka už působí od roku 2005, kdy vystupovala pod jménem Lizzy Grant, ale její hudba nebyla přijata moc dobře a to částečné také proto, že pochází z "lepší" rodiny. Avšak v roce 2010 prorazila díky videoklipu Video Games, který se stal virálním a oběhl celý svět. Tohle video už vydala pod pseudonymem Lana Del Rey a od té chvíle už její popularita jenom narůstala. Lana doteď vydala 4 studiová alba a mnoho písní, celý seznam najdete >zde<. Jinak v březnu tohoto roku zpěvačka ohlásila, že už pracuje na pátém albu, tedy teprve šest měsíců potom, co jí vyšlo její čtvrté album.

Honeymoon je tedy jejím čtvrtým albem a vyšlo 18. září 2015 pod major-labelem Interscope. Album přijalo pozitivní reakce kritiky, dostalo se na 2. místo v US Billboard 200 a v některých dalších zemích se dokonce dostalo na 1. místo v prodávanosti. Z tohoto alba už můžeme znát tři singly, ale o těch se rozpovídám až později. Celkově album obsahuje 14 písní, které dohromady trvají přes 65 minut. Lana na toto album pro nás opět připravila nějaké melancholické melodie a do té melancholie se mi zdá spadá stále víc, oficiálně se žánry, které na tomto albu můžete najít, nazývají dream pop, baroque pop a také trip hop.

A teď už k jednotlivým písním:

Honeymoon
Otevření samotné písně a také celého alba je krásné, jelikož začíná orchestrem, který je pro tvorbu Lany už docela charakteristickým. Celá píseň je pomalá, spíše zasněná a čiší z ní melancholie. A skoro celá píseň se také táhne v nízkých polohách, akorát ke konci se hlas Lany vytáhne i k vyšším notám. K téhle písni sice nevyšlo samostatné video, ale bylo natočeno krátké intro k lyric videu. Já si tuto písničku příliš neoblíbila, ale dovedu si představit, že bych ji poslouchala jen tak v pozadí při přemýšlení nad něčím.

Music To Watch Boys To
Tato píseň je také singlem a opět v pozadí můžeme slyšet orchestr, nebo alespoň jeho část. Tahle písnička je více catchy/chytlavá, ale zároveň ji stále provází melancholie a zasněnost jako ostatně celé album. Samotný klip je z velké části černobílý, pouze v některých částech jsou zachovány barvy - mně osobně se klip líbí, i když jsem ho viděla jen párkrát, přecejen se málokdy dívám na klipy při poslouchání hudby, to spíše když vyjde nějaký nový klip, tak si ho pustím. Přiznám se, že po prvním poslechu, když tahle písnička čerstvě vyšla, se mi úplně nelíbila a hned jsem ji z hlavy vypustila, ale po těch pár zposlechnutí se mi líbí čím dál víc.

Terrence Loves You
Další píseň se pohybuje spíše ve vyšších tónech. Hlavní doprovod tvoří klavír a první slovo, kterým bych tuto píseň mohla popsat, je velkolepost - takový dojem ve mně zanechala. A velmi se mi líbí. Pokud nemáte rádi roztahané písničky a zasněnost, tak tato písnička vás pravděpodobně moc nezaujme.

God Knows I Tried
Ještě jsem nezmínila, že ve skoro každé písni na tomto albu se vyskytuju brumlání, které ovšem jejím písním dodávají cosi.. opět melancholického, omlouvám se, že nevím, jaké jiné slovo bych pro to mohla použít. Nevím, jestli je Lana věřící, ale podle této písničky to tak vypadá. Já sice věřící nejsem, ale mám tuto písničku ráda. Především se její melodie řadí mezi mé oblíbené na tomto albu, přičemž je tato melodie hodně smutná. A také tu mám oblíbený úryvek z písničky:

I feel free when I see no one
And nobody knows my name

High By The Beach
Nejznámější písničkou z Honeymoon je High By The Beach, což je taky singl, ale ten s nejvíce zhlédnutími na youtube - ale i tak má ani ne 50 mil. zhlédnutí. Ale jinak je to opravdu dobře vybraná písnička pro singl, jelikož se jedná o písničku, která se vryje do paměti a má zkrátka chytlavou melodii. A i mně se líbí. Také klip se mi moc líbí - ale její klipy se mi líbí skoro vždycky, takže.. každopádně odkazuje videoklip na paparazzi.

Freak
Nejnovějším a poslední singlem je písnička Freak, ke které vzniklo také 11ti-minutové video. První část byla natočena už v roce 2014 a měl to být klip k písni Ultraviolence, hraje v ní také zpěvák a hudebník Father John Misty. Během druhé části videoklipu hraje skladba pro piano během níž se ocitáme ve vodě, ve které plavou dívky, které už se objevily v některém z předešlých klipů. Mně osobně si písnička Freak hned získala - opravdu moc se mi líbí a jsem moc ráda, že tento klip byl nakonec ponechán až pro tuto píseň.
Looking back, my past
It all seems stranger than a stranger

Art Deco
Skvělá písnička a hlavně ten název se strašně dobře pamatuje - samotný název je mi hned povědomý, i když písníčku si třeba hned nevybavím.
A little party never hurt no one, that's why it's alright

Burnt Norton (Interlude)
Další skladbou je přechod, ve kterém se nezpívá, ale Lana tu má monolog. Nutno přiznat, že její hlas je na tyto pasáže jako stvořený.

Religion
Tato píseň je dost.. milostná a svoji lásku označuje jako svoje "religion". Refrén má hodně rozpoznatelný beat, ale jinak v pozadí můžeme slyšet kytaru, která se také vyskytuje u spoustu skladeb na tomto albu. Mně osobně písnička, ani neurazila, ani nenadchla.

Salvatore
Tato písnička mě uchvátila a nevím, proč jsem si jí nevšimla už dříve - vím, že jsem ji už někdy slyšela, ale nikdy jsem si ji sama nepustila, ani jsem nevěděla, že se takhle jmenuje. Salvatore začíná jako taková skoro balada, refrén tvoří krásné výšky - jenom tóny beze slov a celá skladba mi připomíná nějakou filmovou píseň. Nádhera.

The Blackest Day
Jsem opravdu ráda, že jsem se rozhodla si znovu a pořádně poslechnout tohle album, jelikož jsem přišla například i na tuto písničku - kterou si sice dobře pamatuju už z minula, ale po tomhle poslechu už se mi zapíše do paměti pořádně a hlavně ji budu poslouchat i mimo. Jedná se opět o krásnou melodii, ale zároveň to určitě není žádný hit - pokud posloucháte jenom hudbu z rádia, takovéty hity, tak nevím, jestli se vám bude líbit tato píseň. Ale já si ji opravdu oblíbila.
I'm not simple, it's trigonometry
It's hard to express
I can't explain

24
Další píseň, která by se svojí melodií naprosto hodila jako filmová melodie pro nějaký film. Tuhle písničku jsem hodně poslouchala během pár posledních měsíců a mám ji opravdu naposlouchanou - to dokazuje, že se mi opravdu líbí. Opět velkolepost.
If you lie down with dogs, then you'll get fleas
Be careful of the company you keep

Swan Song
Epická melodie, kterou si už také pouštím několik měsíců a furt se jí nemůžu nabažit - vždycky mě znovu uchvátí jako bych jich ji nikdy předtím neslyšela.

Don't Let Me Be Misunderstood
Skvělá píseň na uzavření celého alba, i když jako píseň samu o sobě bych si ji asi sama nepustila. V podstatě má jenom úplný základní podkres, ale má jenom jednoduchou melodii. Líbí se mi ta písnička, ano, ale mám i oblíbenější na tomto albu.
You know sometimes, baby, I'm so carefree
And then sometimes, again, it seems that all I have is worry

Nakonec CELKOVÉ HODNOCENÍ.
Jak už jsem mockrát zmínila, celé album provází zasněnost a melancholie, většinou se jedná o smutné, ale velkolepé melodie a určitě se nejedná o prvoplánové hity.
Také jsem zde docela častokrát narazila na různé narážky na slávu, její nereálnost a vlastně i to, že samotná sláva vám nezajistí štěstí ani nic podobného. Také se tu objevilo, že život nejsou jenom peníze. Ale každý si samozřejmě v textech může najít něco jiného. Ale klasicky, jak jsme u Lany zvyklí - píše hlavně o vztazích a mužích.
Když Lana vydala Born To Die a také Paradise, staly se z těchto alb hity, ale alba, která vydala poslední dobou, už se takové popularity nedočkaly a je to pochopitelné, na tomto albu byste těžko našly hit, který by si lidi jen tak zpívali spolu s rádiem.
Také délka písniček se od některých interpretů liší, většinou mají písničky čtyři až pět minut.
A nejlepší písně podle mě? Nebo ty, které jsem si oblíbila? God Knows I Tried, Freak, The Blackest Day, 24, ale také jsem si dost oblíbila High By The Beach
I když se mi některé písně na tomto albu opravdu líbily, nemám potřebu si toto album pouštět nijak často a od Lany mám oblíbenější alba. Ale za poslech určitě stojí.