Recenze: Eldest (Christopher Paolini)

Eldest Christopher Paolini série : Odkaz dračích jezdců (2.) žánr : fantasy román rok vydání : 2005 (u nás 2006) počet stran : 657 ...

Eldest
Christopher Paolini

série: Odkaz dračích jezdců (2.)
žánr: fantasy román
rok vydání: 2005 (u nás 2006)
počet stran: 657
nakladatelství: Fragment
překlad: Olga Machútová
obálka: John Jude Palencar

Zajímavosti o knize najdete v samostatném článku O knize Eldest, kde můžete najít i přehled různých obálek.

Christopher Paolini začal série Odkaz dračích jezdců psát, když mu bylo pouhých patnáct let. Ale další díl vydal až později, přesněji když mu bylo dvacet jedna let. Paolini je americký spisovatel a dodneška napsat pouze tuto tetralogii (původně to měla být trilogie) a další doplňkovou knihu, která se zabývá tímto příběhem a světem, kde se příběh odehrává - jak se zatím zdá, tak Paolini chce zůstat u této série.

I v druhém dílu sledujeme Eragona a jeho dračici Safiru, jak si poradí se svým údělem. V minulém díle jsme Eragona opustili, když se zrovna chystali na svůj výcvik mezi elfy a zde se skoro celá kniha odehrává. Ale tentokrát nesledujeme pouze Eragona, ale některé kapitoly jsou taky věnovány jeho bratrancovi Roranovi, který zůstal v Carvahallu, kde společně s Eragonem vyrůstal a taky sledujeme dějství kolem Vardenů.

Druhý díl se nese v podobném duchu jako Eragon - není příiš krvavý či drsný, ale zároveň se tu setkáváme s těžšími otázky, které je nutné vyřešit, v tomto díle se opět setkáváme s politikou, s kterou se i Eragon musí potýkat, jelikož různé rasy mají na něj různé nároky.
Nevím, jestli jsem to psala u recenze na Eragona, ale tuhle sérii bych určitě doporučila už dětem, které chodí na druhý stupeň a rozhodně těm, kteří mají rádi fantasy.

Celá série je psaná er-formou a pokud čtete klasický hardback, tak ten má dost velké písmo, což může být dobré pro děti, ale já už radši preferuji písmo menší, jelikož takhle je knížka strašná bichle. Zato pokud máte paperback, tak ten má klasickou velikost písma a je menší.
Jinak originální knihy (tohle se týká i našeho českého vydání) zdobí ilustrace Johna Juda Palencara, který pro tuto sérii nakreslil čtyři různé draky. (Mně osobně se velmi líbí drak na obálce třetího dílu.)

Jelikož se v mém případě jedná o re-reading, tak zde musím napsat dva názory a dva pocity z tohoto dílu.

Naprosto přesně si pamatuji můj problém při prvním čtení této knížky - měla jsem naprostý zásek asi v první třetině knížky, když probíhá Eragonův výcvik a z mého okolí jsem nebyla jediná. Přiznám se, že i druhé čtení této knížky bylo trochu nadlouho, ale to bylo kvůli tomu, že jsem na čtení celkově neměla čas - u nás byla Letní filmová škola, a proto jsem se čtení moc nevěnovala.
Každopádně druhá půlka knížky ubíhala až moc rychle a na konci jsem nemohla uvěřit, že je to už opravdu konec.
Rovnou říkám, že na re-reading Eldesta jsem se moc netěšila, a možná i proto mě příjemně překvapil. Rozhodně se mi líbí děj téhle knížky, kdy vlastně hlavně sledujeme Eragonův výcvik a také tu máme závěrečnou bitvu, která je přinejmenším plná překvapení.
Nějak se budu snažit shrnout klady a zápory, ale nevím, jestli se mi to úplně podaří. Mezi klady patří Eragon jako postava, jelikož si zachoval svoji lidskost - stejně jako lidé chybuje a musí provádět těžké volba, má na to i Safiru, která mu samozřejmě v takových otázkách pomáhá, ale mimo jiné sledujeme i Eragonovu mysl a vývoj jeho názorů, jeho osobnosti. Jako velké plus beru také to, že během výcviku máme možnost lépe poznat historii země a také se konečně dovídáme více podrobností o dracích a o jejich smlouvě s elfy a později i lidmi. A jediné plus, které mě teď napadá, je to, že ta první třetina knížky se přecejen trochu táhne, chvilku člověku trvá, než se začte.

Ale celkově se mi Eldest velice líbil a musím ho hodnotit opět hodně kladně.Hodnotím ho stejný počtem hvězdiček jako Eragona.


Nakladatelství Fragment děkuji za poskytnutí recenzního výtisku

Mohlo by tě zaujmout:

0 komentářů

Děkuju za návštěvu i komentář :)

Počet zobrazení stránky