Anime

Anime seriály mi byly dlouho doporučovány, ale přesto jsem se k nim dostala až po pár letech. Velmi známý Death Note mě zaujal hned, jak j...

Anime seriály mi byly dlouho doporučovány, ale přesto jsem se k nim dostala až po pár letech. Velmi známý Death Note mě zaujal hned, jak jsem o něm poprvé slyšela, ale přesto jsem otálela s tím se na něj konečně podívat - i když jsem věděla, že se mi pravděpodobně bude líbit. Neptejte se mě proč, nevím. Každopádně mi byla existence anime tak trochu připomenuta a já jsem si konečně už zmiňovaný Death Note pustila. A potom další seriál. A potom film. A teď mám vypsaný dlouhý seznam různých anime seriálů, které chci vidět, ale vůbec netuším, jak se na to všechno stihnu podívat. Pár seriálů jsem už měla možnost dokoukat, a tak se zde chci podělit o moje názory na ně, plus na konci připojím ještě jeden film. A až se mi zase nastřádá víc zhlédnutých seriálů či filmů, podělím se o ně s vámi zase v dalším podobném článku. 


Death Note
Student Light Yagami jednoho dne najde Death Note, neboli Zápisník smrti, který původně patří bohům smrti, kterým se říká Shinigami. A tento deník umožňuje jeho držiteli pomocí něj zabíjet lidi - stačí do něj jen zapsat jméno daného člověka. Light má dobré úmysly, dalo by se říct, jeho snem je svět bez zločinu a zla, a tak se rozhodne tohle zlo vymýtit. Samozřejmě nikdo neví, kdo za tím doopravdy stojí, všichni slyšeli pouze o nějakém Kirovi. Po stopě Kiry se zanedlouho vydává proslulý detektiv L. Kdo z nich umí lépe předvídat kroky toho druhého? A kdo se stane vítězem v této hře plné intrik a dedukce?

Seriál má celkem 37 dílů, které byly odvysílány během roku 2006 až 2007. Předlohou mu byla japonská manga, kterou napsal Cugumi Óba a nakreslil Takeši Obata. Později vznikl zmiňovaný anime seriál, dále také hraný film a další dva anime filmy. Já se seznámila pouze ze seriálem, o kterém se chci rozepsat.
Seriál je poměrně dlouhý a ze začátku mě opravdu vtáhl do děje. Jedná se v podstatě o detektivní příběh, kde figurují dvě silné  a sobě vyrovnané postavy, které stojí proti sobě. Diváka baví sledovat myšlenkové pochody těchto dvou postav a dopředu si domýšlet, co dané postavy mají v plánu. Dejme tomu, že první polovina seriálu mě opravdu nadchla a bavilo mě sledovat myšlenky, jak Kiry, tak L a přemýšlet nad tím, co za jejich jednáním stojí. Ale mám pocit, že druhá polovina seriálu se už trochu táhla a mnohé motivy a dějové zápletky se opakovaly. Možná až samotný závěr se mi opět docela líbil a závěrečná epizoda byla vcelku povedená - sama bych nevěděla, jak lépe tento příběh ukončit a myslím, že právě v této epizodě byly vidět postavy v pravém světle.
Ráda se po zhlédnutí seriálu či filmu sama zamyslím nad daným příběhem a jeho myšlenkama a motivy, ale zpětně si potom také ráda přečtu, co si o dané věci myslí i jiní diváci. Nebudu tu nic spoilerovat, ráda bych, aby si v tom příběhu každý snažil najít to svoje, ale když jsem si zpětně přečetla motivy, které se tam objevovaly (a já je prostě přehlédla, z různých důvodů), tak mi některé věci dávaly smysl, některé ne, možná že se v tom někteří snaží najít něco víc co tam není. Nebo to tam já nechci vidět. Každopádně jsem čekala, že v seriálu budou více rozvedeny některé určité motivy a nápady, ale ty byly nakonec úplně odsunuty stranou a v té druhé polovině seriálu se snad nic víc už ani neřešilo a nerozvíjelo a neobjevovalo se tam nic nového.

Ještě se chci zmínit o novém filmu, který chystá Netflix. Druhý trailer, který nedávno vyšel, mě v něčem trochu naštval, něco málo se mi na něm líbí. Mně nevadí, že změnili vzhled hlavních postav, ale v posledním traileru můžeme vidět, že změnili i zásady některých postav - kdo ovlivňuje a neovlivňuje dění. Na druhou stranu, proč by mělo vzniknout něco stejného znovu, film prostě bude další variací již známého příběhu, i když nadšená z toho asi nejsem. Každopádně se mi líbí ztvárnění Ryuka.




Shiki
Příběh se odehrává v japonské horské vesnici Kirishiki, kde začne docházet ke zvláštním a častým úmrtím. Někdy okolo doby, kdy se tato úmrtí začala dít, do hradu nad vesnicí se přistěhovala nová rodina Kirishiki. Ze začátku sledujeme mladou dívku Megumi, která chce žít ve velkém městě a nebaví ji žít na vesnici, také se jí líbí Natsuno Yuuki, který se ale spíše straní lidí, hlavně tedy Megumi. Když se začnou podivné případy odehrávat, doktor Toshio Ozaki se pustí do vlastního vyšetřování a má pocit, že za těmito případy by mohlo stát něco nadpřirozeného. Pouze pár dalším lidem z vesnice také přijde divné, ke kolika zvláštním úmrtím najednou dochází.

Předlohou Shiki byla manga, kterou nakreslil Ryu Fujisaki. Seriál se vysílal v roce 2010 a celkem ho tvoří 22 epizod. Tento mysteriózní příběh není pouze o nadpřirozených bytostech, které vraždí lidi, pod tímto dějem se skrývá daleko více a mnoho scén nás nutí se zamýšlet nad tím, co vlastně odlišuje dobro od zla, a zda vůbec můžeme určit, co je dobro a co je zlo.
Samotný děj je napínavý až mrazivý, a i když se jedná o temný příběh, neoznačila bych ho za horor. Najde se tu pár scén, které mohou být strašidelnější a hodně mrazivé, ale spíše se jedná o thriller. Ale co Shiki opravdu je, tak je dost drastickým a grafickým seriálem. Je jasné, že tu dojde ke spoustu úmrtím a některé z nich jsou zachycené hodně zblízka a dost detailně a surově, takže kdokoliv, kdo nemá rád krvavé a drastické scény, by se měl vyhnout tomuto seriálu (i když přichází opravdu o skvělý příběh).
U tohoto seriálu jsem po dokoukání napsala následující odstavec, jelikož je spoustu otázek, kterých ve mně příběh zanechal a docela dost mě zasáhl:

Čeho všeho je člověk schopný v boji za "dobro"? Kdo určil pravidla, kterými se společnost řídí? Jsou tahle pravidla vůbec správná? Co musí člověk udělat, aby se stal skutečně volným? Jak oprostit svoji mysl? Odejít a nikdy se neohlédnout. Stačí vnuknout dostatečně silnou myšlenku, která bude pohánět masy lidí a lidé za chvilku zapomenou svoje dřívější zásady.

Tady můžu s jistotou říci, že se jedná zatím o nejlepší anime, co jsem viděla. Příběh obsahoval přesně to, co vyhledávám - hlubší myšlenky, které člověka nutí přemýšlet nad vším a v mysli mu vytane při sledování mnoho otázek. Abych byla upřímná, tak já osobně mám ráda temnější příběhy a drastické scény mi zrovna nevadí, možná spíš naopak, ale musí se tyto scény vyloženě hodit k danému příběhu. Asi bych mohla Shiki označit za moje oblíbené anime.





Ghost Hound
Příběh Ghost Hound se odehrává v městečku Suiten, kde před pár lety došlo k unesení několika dětí. Dnes by se tohle městečko mohlo zdát vcelku poklidným, ale tak je to možná jen na první pohled. Taro, Makoto, and Masayuki, jsou tři kluci, kteří spolu chodí na školu a každý z nich si v minulosti prošel určitým traumatem. Taro jako první zažívá několik mimotělních zkušenosti (out of body experience), kdy se může odprostit od scého fyzického těla a pouze jeho mysl se může dostat do tzv. "Neviděného světa" (Unseen World), kde člověk může narazit na různé duchy a jiná stvoření. A tak je Taro schopný cestovat mezi dvěma světy, tím "reálným" a tím neviděným.

Z prvního odstavce sice víte, o kom zhruba seriál je, ale v podstatě nevíte, o čem teda je. A to já vám nedokážu říct, protože jsem to sama nezjistila. Po pár epizodách si myslíte, že víte, co je to nějaké velké tajemství, které se Taro a jeho přátelé snaží odkrýt, ale ve výsledku, když se ohlédnete za celým seriálem, zjistíte, že na nic z toho jste nezískali odpovědi. Původní dějová linka je zajímavá a dost se zaměřuje na astrální cestování, dá se říci, a další stavy mysli, což je téma, co mě zajímá a asi i proto mě tento seriál zaujal, ale konci od toho původního děje tvůrci tolik odbočili, že ani divák neví, o čem to vlastně celé bylo. Zápletky a problémy zůstaly nevyřešené, nedostali jsme odpověď na nic, původní dějová linka byla nahrazená novou, která jakoby vyřešená byla, ale zároveň celý děj působí strašně utnutě. A konec samotný je strašně zvláštní, jelikož všichni se tváří, jak kdyby se nikdy nic nestalo a všichni byli vždycky šťastní a vlastně jsou, což je taky divné.
Ale aby to nevyznělo špatně, seriál se mi líbil, jenom teď zpětně mám takové rozporuplné pocity - čím víc nad ním přemýšlím, tím víc zjišťuju, že nic nevím. Každopádně si myslím, že tohle anime je také dobrým vizuálním zážitkem, zvlášť ze začátku, kdy se nám naskýtá pohled v první osobě. Také se mi líbila písnička, která otvírala seriál, ani jednou jsem intro nepřeskočila, což je co říct. Také se mi moc líbily zvukové efekty, které dodávaly seriálu na atmosféře.

Omlouvám se, že zním tak zmateně, ale aspoň to dobře odráží moje dojmy z tohoto seriálu. Ve výsledku jsem čekala asi něco víc od Ghost Hound, seriál měl nakročeno dobře, ale ke konci se to trochu zvrtlo a všechny původní skvělé nápady byly v podstatě zahozené nebo zapomenuté.





Byousoku 5 Centimeter
Osudy dvou spolužáků a kamarádů, Takaki Toono and Akari Shinohara, byly odtrženy a kdysi blízcí kamarádi se stali vzdáleními, až se znali pouze ve svých vzpomínkách. Tento animovaný snímek získal v roce 2007 také Asia Pacific Screen Award za Nejlepší animovaný film. Snímek má na starost japonský animátor Makoto Shinkai. Sice se jedná o film, ale tvoří ho v podstatě tři epizody, které oddělují jednotlivé životní fáze, kterými si hlavní hrdinové prochází.

Tohle je ten slibovaný film, o kterém chci mluvit. 5 centimetrů za sekundu, nebo jak lidé v komentářích všude možné rádi zmiňují, 5 tapet za vteřinu. Každá sekunda tohoto snímku vypadá úžasně a zde se jedná o čistě vizuální zážitek, příběh mě nijak nenadchnul, přesto to byl opravdu zážitek. Potěšení pro oči. Více k tomuto filmu psát nebudu, snad jen to, že stojí za zhlédnutí.




Jsem si jistá tím, že ne všichni, kdo čtete můj blog, se díváte na anime, takže mi schválně napište, jestli se vy osobně díváte na anime nebo ne, nebo jestli vás něco zaujalo natolik, že byste se na to chtěli podívat :)

Jak jsem na začátku psala, tak je spoustu seriálů, na které se chci podívat. Samozřejmě nejenom anime seriály, ale tento článek je právě o nich, a tak zde chci ještě vložit i ten můj zmiňovaný seznam anime, na které se chci teprve podívat. Momentálně mám rozkoukáno Tokyo Ghoul a některé z následujících seriálů chci vidět víc než jiné, ale všechny mě něčím zaujaly:

- Psycho-Pass
- Mahou Shoujo Madoka Magica
- Serial Experiments: Lain
- Texhnolyze
- Another / Anazâ
- Corpse Party
- Cowboy Bebop
- Death Parade
- Shinigami no Ballad
- Monster
- Ergo Proxy
- Requiem from the Darkness
- Parasyte: The Maxim

Jestli jste některé ze zmiňovaných anime viděli, určitě mi napište do komentářů, jestli podle vás stojí za zhlédnutí či ne.

Mohlo by tě zaujmout:

4 komentářů

  1. Death Note bylo kdysi dávno moje první anime, pokud nepočítám Pokémony a podobně, takže k němu mám taky skvělý vztah a rozhodně podporuji tvůj názor :) Netflix adaptace mě celkem naštvala. Sice mi změny nevadí, třeba u korejského zpracování ve formě seriálu to podle mě bylo skoro lepší, ale Netflix prostě nah. Shiki jsem zatím neviděla, ale rozhodně ho mám v plánu. Z toho, co bys chtěla vidět a já viděla, můžu doporučit Shinigami no ballad a Corpse Party. Slyšela jsem, že je boží i Death Parade.

    OdpovědětVymazat
  2. U mě bylo Death Note taky první anime (když nepočítám Pokémony) a podobně jako ty jsem hrozně dlouho váhala a otálela. Jenže pak jsem tomu propadla - pamatuju se, že jsem viděla asi dvacet dílů za den, vážně nechápu, jak jsem to stihla :)
    Shiki mám zrovna rozkoukané, ale jsem asi u čtvrtého dílu a nějak jsem se zasekla. Pořád se tam na mě nic moc neděje. Poslední dva kousky neznám, ani mě moc nezaujaly.
    Co se tvého seznamu týče: do Psycho Pass a Tokyo Ghoul jsem se naprosto zamilovala, určitě doporučuji a Another a Parasyte taky není špatná podívaná :)
    Kdyby tě zajímaly další tipy, můžeš mrknout sem: http://tichyodpor.blogspot.cz/search/label/Anime%20recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Shiki určitě stojí za dokoukání :) Jinak Pokémony jsem zapomněla v článku zmínit, jinak by to bylo taky moje první anime :) Stále koukám na Tokyo Ghoul a zatím mě to dost baví, tak snad to vydrží. O Another jsem toho slyšela spoustu, tak to bude asi další na řadě. A děkuju za odkaz :)

      Vymazat
  3. Death Note bylo snad jediné anime, které jsem sjela pěkně od začátku do konce. Ještě Gravitation se mi docela líbilo, taková pohodovka. Pak jsem vždycky začala na něco koukat, a přestalo mě to bavit. Jednu dobu jsem hodně koukala na Animax, když ještě fungoval, a tam mě docela bavil jeden seriál, myslím, že se to jmenovalo Fullmetal alchemist (fíha, docela mě láká si to pustit), ale z něj jsem vždycky viděla jen pár dílů, jak to točili pořád dokola ve smyčce (jen je zajímavé, že jsem vždycky chytla ty, které jsem už jednou viděla) :)

    OdpovědětVymazat

Děkuju za návštěvu i komentář :)

Počet zobrazení stránky