recenze: Skylar Grey - Natural Causes

Skylar Grey , jejíž pravé jméno je Holly Brook Hafermann, dříve vystupovala pod svým jménem, ale od roku 2010 si začala říkat právě Sky...

Skylar Grey, jejíž pravé jméno je Holly Brook Hafermann, dříve vystupovala pod svým jménem, ale od roku 2010 si začala říkat právě Skylar Grey. V tomto roce také spolunapsala hit "Love The Way You Lie", který zpívala Rihanna a Eminem. Skylar napsala i spoustu jiných hitů, je tedy nejenom zpěvačkou, ale také textařkou. Natural Causes je v pořadí jejím třetím albem, ale teprve druhým albem pod jejím nynějším stage jménem. Kritici byli z tohoto alba nadšení a někteří ho dokonce označili za mistrovské dílo. Všechny písně na albu spolunapsala a na albu celkově se podílelo spoustu procentů, včetně třeba Labrintha nebo Eminema, který byl zároveň jediným hostem na téhle desce.

A teď už k jednotlivým písním. Samotné album jsem slyšela již několikrát a vzalo mi dech, je to opravdu něco úžasného. Takže si ráda poslechnu Natural Causes ještě jednou (ale určitě to nebude naposledy), aby moje poznatky a názory byly co nejautentičtější.
Minutu a půl dlouhé Intro - Wilderness začíná pouze přirozeným dvojhlasem, ale postupně hlasy nabírají na síle, občas se k nim přidá další hlas a také se přidává na autotune, tedy hlasy jsou víc a víc elektroničtější. Někteří z vás možná víte, že já tyhle upravené hlasy moc nemusím, ale v téhle raw verzi, bez instrumentů, přičemž samotné hlasy v závěru zněly jako varhany, měla jsem z toho velmi zvláštní pocit, ale takový, že se mi samotné intro líbilo. A to i textově. Jump zní jako písnička, kterou znám odjakživa - přitom jsem ji měla puštěnou opravdu jen párkrát. U popisu alba je, že se řadí mezi indie pop, ale já osobně bych tam tohle album nezařadila. Je tam trochu elektroniky, a člověk má při poslechu této hudby pocit.. podobný při poslouchání cloud rapu, i když tohle album je prostě samo o sobě jedinečné. A tohle jsou přesně texty, které mám ráda, není u nich nikdy jisté, co přesně jimi autor myslel. I když je Lemonade opět hodně dobrou písničkou, přiznávám, že není tou nejoblíbenějším na tomhle albu. Já zkrátka nevyhledávám úplně písničky o párech, lásce a vztazích, výjimkou je možná tak album Miley Cyrus & Her Dead Petz, které mě opravdu dostalo. Ale přesto, Lemonade je opět skvěle napsanou písní. Začátkem mi připomínala svým nádechem western, kdy melodii otevírá kytara (tedy myslím, že myslím western, ale jistá si tím opravdu nejsem) a kytary doprovází celou píseň, i když opět je tu hodně vyprodukovaná hudba, zkrátka, celé album se nese v jednom duchu. A také se tu dost objevují dvojhlasy, které dodávají zpěvu na dynamičnosti bez toho, aniž by tu musely být příliš výrazné vokály, které jsou např. u písniček, kde se chcou zpěvačky prostě předvést a ukázat, že umí zaječet - nevím, čí je to priorita, a kdo to požaduje, ale jsem ráda, že Skylar Grey nemusí tohoto využívat a přesto dokáže budovat hlas. Kill For You, kde je i Eminem, jsem slyšela ještě předtím než jsem si poslechla album a na první poslech si mě úplně nezískala, ale čím víc ji poslouchám, tím víc se mi líbí. Dá se říct, že je to takové nahlédnutí do lidské mysli v určité situaci, v určité společnosti, a máme tu dva druhy pohledu. Opravdu si mě tahle písnička získává čím dál víc. Pak je tu Come Up For Air, což je písnička s výrazným beatem, ale jemným hlasem posazeným vysoko. Miluju line: "If you're my Jack then I'm your Rose". Tahle písnička mi přijde smutná a krásně procítěná, také je pomalejší než předešlé písničky, i když ani ony nebyly nijak výrazně rychlé. Při téhle písničce by se mi chtělo akorát plakat, zkrátka na vás tento pocit přenese. Stejně jako většinu písniček tady, vlastně, i písničku Real World doprovází výrazný beat, který se rozjede až při refrénu, ale jde spíš o takový hluboký beat dodávající písničce na vážnosti a trochu i na tom smutku. Virtuální svět a opravdový svět a láska. Další skvělá píseň. Straight Shooter je prostě pecka, to je písnička, která se nezastaví, začne znenadání a stejně tak i skončí. Beat opět neskutečnej a Skylar zde i rapuje - tedy dalo by se tomu tak říkat. Zároveň se v písničce střídá dost "stylů" - sloka je jiná než přechod, přechod je jiný jak refrén, pak tu máme vsuvku, která je opět naprosto jiná - také proto vás tahle písnička rozhodně nebude nudit a nenechá vás klidnými, prostě pecka, nevím, jak líp to pojmenovat, V písničce Off Road jsem si našla spoustu vět, které jsem si oblíbila a rovnou si je i zapsala (což vlastně dělám u všech písniček a alb, takže..), každopádně, tahle písnička je i singlem a mě si prostě získala hned. In My Garden začíná takovým industriálním tónem a refrén, nebo spíše až opakující se slovo "Smile" zpívá táhle a často takovéto táhlejší melodie přecházející do molu, tohle se týká celého alba. Upřímně, tahle písnička se nezařadila mezi mé nejoblíbenější. Moving Moutains je neuvěřitelná písnička nabitá emocemi. Celou píseň doprovází brnkání na kytaru, ale samozřejmě nejen to. Skylar Grey umí s neuvěřitelnou lehkostí zazpívat i vysoké tóny, takže písnička neztrácí na své náladě. Picture Perfect je opět písničkou, která mě tolik neoslovila. We Used To Be Bad se mi textem moc líbí a vlastně i hudebně, i když si ji asi neposlechnu tolikrát jako některé další písničky z tohoto alba. Tahle písnička je spíš pomalejší a táhlejší, i když refrén má opět docela rytmický. Closer celé album uzavírá a doprovod tvoří úderný klavír. Naléhavost písničky se stupňuje a celé to umocňuje právě ten klavír.

Jako nejlepší písničky hodnotím tyto: Intro - Wilderness, Jump, Come Up For Air, Real World, Straight Shooter, Moving Mountains. Všechny písničky na albu mají něco do sebe a jsou skvělé, ale tyto si mě získaly nejvíc.
Je zvláštní že takhle skvělá zpěvačka není víc poznávána, že její hudba není víc známá, ale tomu se asi nesmíme divit, když v rádiu hraje Taylor Swift a její podobné. No, Skylar Grey není úplně neznámou zpěvačkou, ale podle mě by si zasloužila víc uznání.
Já osobně jsem na její tvorbu narazila až díky písničce Cannonball, kterou má s X Ambassadors, a v té době jsem ani jednoho z nich neposlouchala, každopádně ta písnička mě zaujala hned. A pokud jste si poslechli soundtrack k Suicide Squad, tak jsem možná slyšeli i písničku Wreak Havoc, což je jedna z mých oblíbených písniček z tohoto soundtracku. Každopádně, album Natural Causes je první, které od ní slyším a mám v plánu si poslechnout i něco dalšího z její tvorby. A jaké je závěrečné hodnocení?

Hodnocení: 95%