Přečteno v roce 2016

Pamatujete si, když tento blog byl hlavně knižním blogem? Já skoro taky ne. Na blog píšu o tom, co mě baví, o tom, čemu se věnuju a co m...


Pamatujete si, když tento blog byl hlavně knižním blogem? Já skoro taky ne. Na blog píšu o tom, co mě baví, o tom, čemu se věnuju a co má moji největší pozornost. Minulý rok jsem toho zkrátka moc nepřečetla, a proto se tu neobjevovalo ani moc knižních článků. Přečíst 13 knih za rok je pro mě velká bída, zvlášť když jsem teď v maturitním ročníku a stále nemám přečteny všechny knížky k maturitě z češtiny. Chtěla bych se tu rozepsat o knížkách, které jsem teda četla a na konci článku máte taky seznam všech těchto knížek s odkazy na recenze, které jsem o nich napsala. Knížky jsem si rozdělila do pár kategorií, takže se do toho můžeme pustit.


Školní četba. Jak jsem zmiňovala, tak jsem ve čtvrťáku, na gymplu, a k maturitě máme přečíst 20 knížek, což jsem ještě nestihla. Nejhorší je, že nejvíc knížek musíme přečíst z jedné konkrétní kategorie a tou je 2.pol. 20.stol. a jen česká literatura. Takže tenhle jediný bod mi chybí splnit, plus udělat rozbory. No, až ty rozbory budu mít hotové a budu mít klidně i po maturitě - abych se mohla podělit o zkušenosti, tak nemám problém s tím je sem dát, určitě totiž chystám i tipy na knížky k maturitě.
Ale překvapivě začnu knížkou, kterou jsem nečetla přímo kvůli maturitě a tou je Lincoln: Tým rivalů (Doris Goodwin), což je knížka, kterou vlastním už pár let, ale nepřečetla jsem ji celou, tedy až do té doby než jsem měla mít referát do dějepisu a zrovna to vyšlo tak, že jsme probírali Lincolna, takže na referát jsem čerpala hlavně z této knihy. Film jsem neviděla, ale rozhodně můžu doporučit knížku, která se dobře čte, i když je tam spoustu faktů a historie, ale je to naučné a zároveň mě ta knížka moc bavila a zajímala.
Pak tu mám tři knížky k maturitě, jenom, a přitom jsem všechny přečetla až během podzimu, koncem roku. Mám tu Kočár do Vídně (Jan Procházka), což je velmi tenká knížka, takže i proto jsem si ji vybrala - už skoro ani nevím, co z českých knížek si mám vybírat. Ale četlo se to dobře, hlavně rychle, i když rozhodně mi to nic moc nedalo a po maturitě na tuhle knížku asi rychle zapomenu. Ale nebyla špatná - spíš nechápu, kolik různých a divných a skoro nezajímavých knížek máme v kánonu k maturitě, když některé světové klasiky tam vůbec nemáme. Hlavně aby se všechny knížky týkaly války nebo komunismu, tohle se mi zdá jako jediné kritérium, které berou v potaz - protože všechny knížky napsané v určitě době přeci musí reagovat na válku, že ano?
Ze světové literatury jsem si vybrala Vyhoďme ho z kola ven (Ken Kesey), jelikož film One Flew Over Cuckoo's Nest je jeden z mých oblíbených filmů, a tak mě přirozeně zajímala i samotná knížka. Našly se tam pasáže, které jsem si taky oblíbila, ale jinak musím říct, že mi dalo docela zabrat přelouskat tu knížku. No, nezařadila se mezi mé oblíbené.
A nakonec, z té školní četby, tu mám Havrana, The Raven (E.A. Poe), toho jsem četla, jak v češtině, tak angličtině. E.A. Poe se řadí mezi mé oblíbené spisovatele, ale oblíbila jsem si ho pro jeho povídky, přirozeně jsem byla zvědavá i na tuto báseň. Líbí se mi, ale bohužel - já poezii moc nerozumím, nebo jen málokteré. Zajímavé ale je, že i když mě poezie nedokáže moc oslovit, úplně naopak tomu je u textů k písničkám. Vím, že texty a básně se nedají úplně srovnávat, ale přecejen se trochu srovnávat dají, a podle mě mají mnoho společného, asi jsem ještě nenašla autora básní, který by mě uhranul.

Recenzní výtisky. Minulý rok byl docela přelomový, co se blogu týče - od knížek jsem dost odbočila, nahradily je spíš filmy a hlavně jsem na blog konečně propašovala hudbu. Je škoda, že není víc blogerů, kteří by psali o hudbě, asi to není tak populární, ale je to zkrátka to, co mě osobně baví. S knižními nakladatelstvími již nespolupracuji v současné době, už se mi ani neozývají, ale na začátku roku se mi jich pár ještě ozvalo a to se skvělou nabídkou, že můžu zrecenzovat knihy, které teprve vyjdou. Tohle byla moje první zkušenost s těmito nabídky a můžu říct, že jsem měla štěstí i na samotné knížky. Postupně jsem zrecenzovala následující knížky: Děs (David Hidden), Pád (R.J. Pineiro) a Wonderland: Země divů (Jennifer Hillier). Dříve jsem byla zapálený fanoušek fantasy knížek, a i když fantasy stále patří mezi mé oblíbené žánry, přidaly se k tomu ještě thrillery. Odkazy na jednotlivé recenze najdete ke konci článku, mě se všechny tyto knížky líbily.

Stephen King. Tenhle rok jsem měla i období, kdy jsem četla za sebou jen knížky Stephena Kinga. Už kdysi předtím jsem se pokoušela přečíst knížku To, ale přečetla jsem ji asi do půlku, ta samá situace nastala i minulý rok - zkrátka jsem se nedostala k té "zajímavé" části, nic strašidelného jsem nezažila, ale bylo to tak únavné, a také docela nudné, že jsem se nedokázala donutit číst dál. Přesto bych v ráda někdy v budoucnu tuhle knížku přečetla. Ale následující knížky jsem přečetla jedním dechem a moc se mi líbily. Holčička, která měla ráda Toma Gordona (Stephen King) a Řbitov zviřátek (Stephen King) řadím k těm dobrým, ale víe průměrnějším knihám. Četly se dobře, líbily se mi, ale.. nebylo to stoprocentní. Za to Osvícení (Stephen King) mě přímo nadchlo a určitě se chci podívat i na film s Jackem Nicholsonem. Od Kinga bych si ráda přečetla víc hororů, ale kdo ví, kdy si na něj zas najdu čas.

Luis Scafati. Speciální kategorii zde má autor Luis Scafati, který je sice ilustrátorem, ale např. knihu Drákula i sám přepracovat. Tenhle člověk má neskutečné ilustrace a patří mezi mé oblíbené. Konkrétně knihu Proměna a Drákula jsem taky získala v rámci spolupráce, a to díky dlouhodobé spolupráci s Fragmentem.
Proměna (Franz Kafka, Luis Scafati) je samozřejmě také knihou, kterou jsem četla kvůli maturitě. Ale mám-li být upřímná, tak mě tahle kniha vůbec nenadchla a myslím, že lidi vychválili a povznesli tuhle knížku tak vysoko, že zkrátka nemůže dostát tomu, co je o ní známo. Opravdu jsem se snažila tam najít nějaké ty chytré myšlenky, ale nedalo se, můj celkový pohled na rozbory a věci, které se učíme ve škole, by se asi ne každému mohl líbit. Ale o tom možná někdy jindy.
No, ale Drákula (Bram Stoker, Luis Scafati), to je něco jiného. Originál Dracula patří mezi klasiky a zároveň mezi mé vůbec nejoblíbenější knihy a tohle zpracovaní stojí za to - to je opravdu umělecký zážitek.
A na fotce taky můžete vidět knihu Černý a kocour a jiné hororové povídky (E.A. Poe) a díky tomuto konkrétnímu vydání jsem si zamilovala Poeovy povídky. 

Milovaná klasika. A naposled tu mám knihu Frankenstein (Mary Shelley), což je opět klasika, ale opět taky moje oblíbená knížka. Letos jsem si Frankensteina pořídila i v angličtině, ale vlastním taky překlad od Tomáše Korbaře, a obojí můžu doporučit. Kdo tohle dílo nečetl, tak by to určitě měl napravit.


seznam:
  1. Lincoln: Tým rivalů (Doris Goodwin)
  2. Frankenstein (Mary Shelley)
  3. Holčička, která měla ráda Toma Gordona (Stephen King) >recenze<
  4. Řbitov zviřátek (Stephen King) >recenze<
  5. Děs (David Hidden) >recenze<
  6. Osvícení (Stephen King) >recenze<
  7. Pád (R.J. Pineiro) >recenze<
  8. Proměna (Franz Kafka, Luis Scafati) >recenze<
  9. Drákula (Bram Stoker, Luis Scafati) >recenze<
  10. Havran, The Raven (E.A. Poe)
  11. Wonderland: Země divů (Jennifer Hillier) >recenze<
  12. Kočár do Vídně (Jan Procházka)
  13. Vyhoďme ho z kola ven (Ken Kesey)

Určitě se můžete těšit i na článek s filmy, které jsem za minulý rok viděla, a taky na takové celkové shrnutí mého roku - což je více deníčkový typ článků, ale samozřejmě tam zahrnu koncerty a různé události, tak třeba i takový článek vás bude bavit :) Ale bohužel nebude žádný článek o hudbě takovýto shrnující, ale napadlo mě, že v roce 2017 bych si mohla zapisovat i všechna alba, která jsem poslouchala - bylo by toho sice hodně, ale uvidím, třeba příští rok vyjde článek "Alba, která jsem zposlechla za rok 2017". Nechme se překvapit :) 

A určitě mi napište, kterou nejlepší knížku jste za minulý rok přečetli vy?

Mohlo by tě zaujmout:

5 komentářů

  1. Tak já přečetla rovných osmdesát knih a Stephnen King je můj nejoblíbenější spisovatelem. Škoda, že Tobě zatím tolik nesedl.
    Těším se na filmové shrnutí.
    Beauty of pink / Knižní regál

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, osmdesát knih to je jiný level :) U toho Stephena Kinga to asi vyznělo špatně - jeho knihy se mi fakt dobře četly a bavily mě, jinak bych jich ani takhle víc po sobě nepřečetla. Jenom mezi ty mé oblíbené autory se nezapsal. Ale třeba Osvícení se mi líbilo opravdu hodně. A vlastně i Řbitov zvířátek byl dost dobrý. Jenom k některým jeho knížkám mám nějaké ty výhrady :)
      A filmové shrnutí se budu snažit vydat co nejdříve :)

      Vymazat
  2. Snad jediného Havrana jsem z tvého seznamu četla. Nutno říct, že Poe byl mistr ve svém oboru! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Opravdu skvělý článek, který mi dodal spoustu knižních tipů. Píšeš tu o knihách, které už strašně dlouho odkládám, že si je JEDNOU přečtu. :D

    OdpovědětVymazat
  4. Miluju Edgara Allana Poea. :) Havran je boží a s dětmi jsme ve škole při jeho probírání vymýšleli básničky s tematikou Havrana.

    OdpovědětVymazat

Děkuju za návštěvu i komentář :)

Počet zobrazení stránky