6 seriálů, které stojí za zhlédnutí

Seriály jsou nedílnou součástí mého života - ne, že bych neměla dost věcí na práci nebo bych se snad pořád nudila, ale ráda se na seriá...

Seriály jsou nedílnou součástí mého života - ne, že bych neměla dost věcí na práci nebo bych se snad pořád nudila, ale ráda se na seriály ve svém volném čase dívám, a u každého z nich je pro jeho sledování jiný důvod. Někdy je potřeba se odregovat, zasmát se, zahodit starosti běžného dne za hlavu, někdy si naopak ráda lámu hlavu na různými dějovými zápletky, jindy se ráda bojím anebo potřebuju uniknout do fantasy světa či daleké sci-fi budoucnosti.
V tomto článku se rozepíšu o pár novějších seriálech, většina z nich je z Netflix produkce, jednou z výjimek je seriál Game of Thrones, podle toho je také poznat, jak dlouho mám tento článek rozepsaný, ale zkrátka bych si neodpustila nezmínit finále seriálu takovéhoto rozměru zde na blogu, zvlášť, když se GoT řadí k mým nejoblíbenějším seriálům vůbec. A o těch dnes bude řeč, o mých oblíbených seriálech.

Game of Thrones
Velkolepá sága Hra o trůny se tento rok dočkala svého konce, alespoň toho seriálového. Je neuvěřitelné se podívat zpátky na to, kdy HBO vydali první díl v roce 2011, od začátku byl seriál velmi sledovaným a úspěšným, hlavně tedy díky své knižní předloze, ale málokdo by si pomyslel, do jakého rozsahu se to až dostane. A ještě víc, kdo by si byl řekl, že tento příběh bude vládnout obrazovkám až do roku 2019, a že si diváci na nové série počkají klidně i celý rok či ještě déle.
Já sama začala GoT sledovat v době, kdy už vycházela zhruba 3. série a já tak musela příběh dohnat a mezitím jsem si přečetla i první díl knižní série - série, k jejíž četbě bych se někdy ráda vrátila, stonoucí se stébla chytá, aneb pořád doufám v lepší vysvětlení děje a lepšího pozvolnějšího vývoje příběhu bez zbytečně velkých dějových skoků. Nebudu lhát, 7. a 8. série nebyla tou nejsilnější, samotný vývoj děje mi v mnohém nevadí (až na osud Jaimeyho), více mi vadí mezery v ději, kde se skáče od jednoho k druhému bez jakéhokoliv vysvětlení a v samotném příběhu i po odvysílaní poslední epizody zbylo spoustu mezer a nevysvětlených věcí, které nedávají absolutní smysl. Na Game of Thrones se vždycky dívalo hezky, ale co si diváky dokázalo ještě víc získat, je právě ta realističnost a celková promyšlenost, za kterou můžeme vděčit autorovi knih G.R.R. Martinovi. Jakmile seriál předehnal dějově knihy, šlo to s ním mírně z kopce, no "mírně". Oni scénáristé D&D prostě nejsou spisovatelé a domyslet zbytek příběhu se jim moc nepovedlo. Tedy "domyslet", jisté body od autora knih dostali, a tak se jich pravděpodobně drželi, ale spojit tyto body v celistvý příběh už byl pro něm očividný problém. Co mě ale zklamalo ještě více než tyto chyby a nevysvětlené věci v ději, jsou některé naprosto zničené postavy - postavy, které jsme měli možnost celý seriál sledovat, jak se postupně stali tím, kým jsou dnes, jak dospěli z bodu A do bodu B, ale ups, v poslední sérii se některé z těchto postav naprosto zastavili, některé dokonce už pár sérií zpět nevykazovali žádný osobnostní růst charakteru, stali se z nich tupé stereotypní loutky bez jakéhokoliv smyslu, některé postavy svůj celý charakterový růst jen tak zahodili za hlavu a začali myslet stejně, jak mysleli třeba v takové první sérii, před tím než zažili, cokoliv z toho, co se jim později přihodilo. Jmenovitě, největším zklamáním byl pro mě Jaime - postava, která bez jakékoliv logiky začala přemýšlet úplně jinak, dále Tyrion - který se myšlením zastavil už několiv sérií nazpět, Jon - který byl neschopný udělat jakékoliv rozhodnutí, Cersei - která zničehonic přestala doopravdy "vládnout" a jen tak čekala, co se bude dít, Daenerys - která se z minuty na minutu zcvokla, aniž by tam došlo k nějakému pomalému dozrání do tohoto bodu,.. Ono těch postav bude nakonec trochu víc. A Bran, samozřejmě, ale u něj je spíš problémem jeho celá dějová linka, s kterou si scénáristé asi moc nevěděli rady, takže tady jsme jako diváci byli ponecháni bez jakéhokoliv vysvětlení, stejně tak je tomu u bílých chodců. Opět jsem se dostala do naštvané nálady kvůli finálové sérii, ale mě to zkrátka pořád strašně mrzí, jak špatně tento seriál byl ukončen - jelikož měl potenciál se stát jedním z těch seriálů, které mají uspokojující konec, velkolepé finále, a celkově to mohl být jeden z nejlepších novodobých seriálů vůbec, i když on naštěstí ještě stále je, pokud pomineme těch pár posledních sérií.
U následujících seriálů i více popíšu samotný děj, ale u Game of Thrones si říkám, že koho tento seriál zaujal, tak už ho viděl, a kdo ho neviděl, tak tomu je pravděpodobně proto, že ho nezaujal. Ale pokud stále přemýšlíte nad zhlédnutím tohoto seriálu, tak jděte určitě do toho - nebude zklamáni originálním příběhem, osudy mnoha postav a zajímavými zápletky, jenom to samotné finále bude pravděpodobně zklamáním velkým, ale poté je tu naděje na lepší knižní zakončení, na které se stále čeká.



Stranger Things
Dalším velmi známým seriálem je Stranger Things. Můj seriálový zlatý grál si nechám až nakonec, nechci ho hned vyzradit. Stranger Things je seriál, jehož první série vyšla roku 2016 a tento rok vyšla již série třetí. Už byla potvrzena také čtvrtá série, které se dočkáme pravděpodobně příští rok na podzim, takže se alespoň nemusíme bát žádných nevysvětlených konců. Příběh se odehrává v 80. letech 20. století a my jsme seznámeni s hlavními postavami, jimiž jsou kluci okolo věku 12ti let zhruba, Mike, Dustin, Lucas a Will. Přičemž v první sérii Will záhadně zmizí a vypadá to na zmizení způsobené nějakými nadpřirozenými silami. Kluci, jejichž hlavní náplní dne před zmizením bylo hlavně hraní Dračího doupěte, se snaží pátrat po Willovi, přičemž jsou i oni samotní vystavení nebezpečí. Dále je do pátrání zapletena i Willova matka Joyce, o které si mnozí myslí, že se zbláznila, a jeho starší bratr Jonathan.
Stranger Things nemá přímo jednoznačně vyhrazeny hlavní postavy, každou sérii je příběh zaměřený více na někoho jiného, a tak i některé postavy jsou zapleteny do příběhu více a některé méně. Přestože jedněmi z hlavním postav jsou děti, není to nic, co by mě samotnou od tohoto seriálu odradilo - a věřte mi, že já zrovna velkým milovníkem dětí nejsem, ale zde jsou postavy sympatické a docela rozumné, ale zároveň se nepovyšují svým rozumem nad dospělé protagonisty, jak tomu u mnohým jiných seriálů bývá. Příběh je velmi napínavý s prvky thrilleru a také hororu, v pozdějších sériích se vyskytuje i více grafických scén, za což jsem já jedině ráda, jelikož to přidává celému seriálu paradoxně na opravdovosti. Také je zajímavé sledovat vývoj hlavních postav, hlavně tedy dětí, které samozřejmě rostou a z dětí se pomalu stávají teenageři, líbí se mi, že příběh nestagnuje v nějakém časoprostoru, ale vyvíjí se i tímto způsobem dál. A nesmím zapomenout na skvělé vykreslení osmdesátek a skvělé zachycení atmosféry. Pokud máte rádi sci-fi, retro a trochu hororu, tak si myslím, že je dost velká šance, že by se vám seriál mohl zalíbit.



Sex Education
Občas se stane, že na Netflixu narazím na nějaký ten dobrý seriál ze středoškolského prostředí. Zrovna Sex Education si spojuji se seriálem Everything Sucks, jelikož jsem oba seriály zhlédla od sebe v krátkém časovém rozpětí, jinak tento seriál také doporučuji také, i když narozdíl od SE nedostal druhou řadu, což mě dost mrzí, ale ono, jakmile se něco nestane dostatečně populárním a mainstream, Netflix často takový projekt hodí do kamsi a posune se dál k něčemu úspěšnějšímu, všechno je to asi o číslech.
Každopádně, Sex Education je jedním z těch dobrých seriálů. Pro mě je to jen pár let, co jsem pryč ze střední, tak si na tohle období ještě dobře pamatuji, a také z prachobyčejné nostalgie mě seriály z tohoto prostředí baví. Jak už samotným název napovídá, hlavním tématem zde je sex. Hlavní postava Otis je náctiletý kluk, jehož mamka je sexuoložkou, a tak i on sám toho ví hodně o sexu, i když o svém vlastním sexuálním životě, až tak moc nemluví, hlavně tedy ne s mamkou. Ve škole se mu zalíbí holka Maeve, což je spíš takový rebelka, o které se říká, že v tomto ohledu není zrovna moc nedostupná. A ta má úžasný nápad - založit si ve škole jakousi sexuální poradnu, radit náctiletým nezkušeným lidem, jak na sex, a oni za to zhrábnou nějaký ten peníz. Seriál je hodně orientovaný na samotné vztahy mezi postavami, jejich pocity, jak se vypořádat s těmito nově nalezenými pocity, či jak je vůbec nalézt. Myslím si, že je to hodně hezky napsaný seriál o tom, jaké dospívání je, a také je to poučením o tom, že každý počin má i nějaký dopad. Seriál o přátelství, vztazích a také o tom sexu.



Chilling Adventures of Sabrina
Pamatujete si na Sabrinu mladou čarodějnice, nebo-li Sabrina the Teenage Witch? Tak teď máte šanci se poznat s její temnější verzí. Sabrina je původně postavou komiksovou a touto předlohou se nový seriál od Netflixu inspiroval, i když původně měl být seriál odvysílán na stanici The CW. Každopádně, první série byla vydána na podzim 2018 a druhá na jaře tohoto roku, zároveň už byly potvrzeny i série třetí a čtvrtá, takže bude ještě mnoho prostoru na další dějové linky a zvraty, jelikož během prvních dvou sérií jich nebylo zrovna málo.
Sabrina je mladou náctiletou dívkou, která chodí na střední školu s kamarády Roz a Susie a také se svým přítelem Harveym. Odmalička žije Sabrina se svými tetami Hildou a Zeldou, jelikož její rodiče už bohužel nežijí, a její rodiče jí v životě udělili nelehkou roli - po mamince je napůl člověkem a po tatínkovi napůl čarodějkou, což je pro svět čarodějů naprosto unikátní případ, a tak se zde nejde příliš řídit všemi normálními pravidly, které v tomto světě již jinak nastavené jsou. A v mnohém si Sabrina může vybrat, i když ne ve všem - chce se poddat své čarodějnické "temné" straně, nebo chce dál chodit na střední se svými dosavadními kamarády?
Původní seriál z roku 1996 je v mém srdci napořád, fajn komedie s velmi specifickým humorem, který ovšem nezabíhá do velkých detailů toho, jak čarodějnický svět funguje, je to spíš takový odpočinkový seriál, který ale i tak doporučuji. Když byla oznámena nová série se stejným tématem, stejnými postavami, nebyla jsem si jistá, co očekávat - zaprvé, proč by měl stejný seriál existovat dvakrát, a za druhé, prosím, nekažte mi moji dětskou srdcovku. Ale hned po vydání prvního traileru bylo jasné, že tvůrci zmiňovaný příběh uchopily naprosto jinak a vytvořily něco naprosto nového, dosud neviděného. Chilling Adventures of Sabrina je temným příběhem plný hororových prvků a na pohled nepěkných scén. Mimo jiné se seriál dotýká i témat, které mnohdy v populárních seriálech nejsou vidět - sexuální orientace, nejistota vlastní identity, sexuální aktivita a další důležitá témata, která jsou velmi důstojně zmíněna i vyobrazena, ale zároveň se kolem nich nemotá celý příběh, ale jsou důležitým aspektem, jelikož postavy, které jsou právě hlavně dospívajícím lidmi, kteří se hledají, pro ně jsou to věci, kterými si procházejí a to ovlivňuje jejich činy a vztahy.Takže oceňuji, jak takovéto normální věci byly zakomponovány do fantasy horor seriálu, protože i v takovémto seriálu potřebujeme odraz reálného světa.



Black Mirror
Tímto seriálem se dostávám už k samotné špici tohoto článku. Black Mirror se od doby vydání svého prvního dílu v roce 2011 stal jakýmsi kultem dnešní doby. Tento seriál se vyznačuje dlouhými více než hodinovými epizodami, které na sebe ovšem přímo nenavazují, ale mnohdy v sobě ukrývají odkazy na ostatní epizody, nebo třeba i jiná známá díla. Doposud vyšlo sérií pět, přičemž každá série obsahuje tři až episod, také vyšel vánoční speciál s názvem White Christmas a interaktivní film Bandersnatch, který jako jediný jsem ještě neviděla. Seriál se odehrává v sci-fi budoucnosti, jejíž součástí jsou mnohé technologické vychytávky, které se ovšem většinou lidstvu dokáží vymknout z rukou - ne vždy ovšem, i když temná zakončení příběhů jsou častou součástí seriálu Black Mirror, šťastných konců zde moc nenajdeme. Příběhy samotné se většinou motají okolo dané nové technologie a toho, jak jí člověk využije nebo zneužije, a jak takové používaní této vychytávky může mít dopad na daného člověka či celou lidskou rasu. Tohle je jeden ze seriálů, při jehož sledování vám hlavou bude běhat spoustu myšlenek, ale nejenom o samotném ději, ale také o vás samotném - čeho všeho byste vy sami byli schopní, pokud byste měli onu příležitost? Mnohým divákům asi budou hlavou běhat hodně děsivé myšlenky. A jelikož každý divák má jiné životní zkušenosti, nachazí se v odlišných pozicích a situacích a každý samozřejmě myslí jinak, epizody každého ovlivní odlišně - proto je často oblíbeným tématem posuzovat, které epizody Black Mirror jsou nejlepší, a které naopak nejhorší. Já mám ráda epizody všechny, každé trochu jinak, některé víc, některé míň, ale všechny jsou dle mého názoru velmi kvalitními a dobře napsanými. Ale zde je pár mých vůbec nejoblíbenějších epizod, které ovšem nejsou v žádném daném pořadí: The National Anthem, White Bear, Shut Up and Dance, Hated in the Nation a USS Callister. Tahle show je jakýmsi odrazem naší společnosti a lidské podstaty jako takové. A pokud vás Black Mirror zaujalo, tak si zkuste náhodnou epizodu zhlédnout a uvidíte, jestli vás daný námět a jeho podání chytne nebo ne, hlavně nezáleží, kterou epizodou začnete, je to jaksi jedno.



Dark
A to nejlepší jsem si nechala nakonec. První německy mluvící seriál pro Netflix, který nese název Dark. První série vyšla na konci roku 2017, mezitím vyšla i série druhá a bylo oznámeno, že Dark bude trilogií, čeká nás tedy ještě poslední třetí série. Dark se odehrává ve fiktivním městě v Německu, v kterém dojde k záhadnému zmizení malého chlapce, přičemž tato událost odhalí některá tajemství, která tohle město a jeho obytelé ukrývají. Celý příběh je postaven na spojitostmi mezi čtyřmi různými rodinami, jejichž děti se znají a kamarádí - zmizelý chlapec byl mladším synem jedné z těchto rodin. A dále vůbec nejdůležitějším prvkem tohoto seriálu je teorie o možnosti cestování časem, a tak se příběh ještě více komplikuje, jelikož díky tomu se setkáváme s třemi různými generaci těchto stejných rodin a zabředáváme čím dál hlouběji do jejich tajemství.
Seriál Dark je unikátní svým komplikovaným příběhem, u jehož sledování se divák opravdu musí soustředit a přemýšlet nad možnou spojitostí mezi různými postavami. Během některých epizod je divák naprosto ztracen v množství jménech a odlišných rocích, kdy se jednotlivé dějové linky odehrávají, ale veškeré prvky do sebe tak krásně zapadají a při takovém momentu, kdy všechno dává smysl, se objeví krásný pocit uspokojení, nehledě na to, že v dalších momentech je nám pravděpodobně ukázána další záhada či komplikace. Proto se mi ovšem líbí, že tvůrci mají jasnou představu, že chtějí seriál ukončit třetí sérií, a tak se pravděpodobně dočkáme i uspokojivého konce, kdy bude naprosto vše vysvětleno - i když už samotná druhá série nám dodala potřebnou smysluplnost do komplikovaného příběhu. Když se mě kdokoliv zeptá, co mají zhlédnout na Netflixu, tak okamžitě říkám Dark, jelikož je to seriál, který si zaslouží veškerou pozornost.  A pro ty z vá, kteří tento seriál už znají, tak tu mám užitečnou oficiální stránku https://dark.netflix.io/, která se pravděpodobně bude hodit i před vydáním třetí série pro osvěžení si rodinného stromu postav a samotného děje.



Které seriály stojí za zhlédnutí podle vás? A pokud jste viděli Black Mirror, můžete mi napsat schválně, které jsou vaše oblíbené epizody z tohoto seriálu.

Podobných článků chystám do budoucna víc, takže nezapomeňte blog odebírat zde jako pravidelný čtenář (vpravo v menu) nebo sledujte facebookovou stránku >zde<, kde jsem opět aktivní a sdílím tam mimo jiné i novinky a trailery, které mě v nedávné době zaujaly.

Mohlo by tě zaujmout:

16 komentářů

  1. Takovýhle konec Hry o trůny jsem vůbec nečekala a byla naštvaná, zrovna Bran? Na druhou stranu to nečekal nikdo a jako šok na jedničku. Stranger Things je zajímavý seriál a třetí série byla bombová, ta mě teprve bavila.
    Já hodně sleduji komiksové seriály, miluji Živí mrtví a co se mi třeba líbí, tak iZombie, Nepohádky, 13 Reasons Why, Riverdale, The 100, Příběh služebnice a spooousta dalších :D
    Beauty of pink / Knižní regál

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem nečekala, že na trůně skončí zrovna on, ale s tím rozhodnutím jsem byla docela spokojená - ne s tím, jak bylo provedeno :D
      Živí mrtví mám pořád rozkoukáno, ale to mě baví hodně. iZombie a The 100 mě až tak nezaujalo bohužel, ale mám v plánu se kouknout na 13 Reasons Why, ale to spíš proto, že jsem o tom neslyšela moc dobrého a ráda bych si udělala vlastní názor. Příběh služebnice - děkuju za připomenutí, tenhle seriál musím rozhodně zhlédnout. O Nepohádkách jsem neslyšela, ale z traileru mě to zaujalo, tak se zkusím kouknout. A Riverdale.. první série mě bavila, ale potom se z toho dle mého stal tak hrozný seriál, že se na to nemůžu dívat, hlavně ty cringe dialogy - i když kostýmově a prostředím se mi ten seriál furt líbí. Ale děkuju za tipy, některé mě zaujaly.

      Vymazat
  2. Na GoT jsem se začala dívat až letos - po té, co kolem osmé série byl takový rozruch. Taky mi přijde, že scénaristé vzali tu sedmou a osmou sérii celkem dost skokově a i mně, i když asi nikdy nebudu skalní fanynka tohoto seriálu, přišlo, že to tak nějak "odbyli" a s tím, čím si nevěděli rady, prostě nechali bez povšimnutí. Za mě je asi největším zklamáním Jon, už od začátku jsem ho neměla úplně moc ráda a v poslední sérii už mi vyloženě lezl na nervy.. Naopak se mi ale líbil vývoj Sansy a vlastně i Aryi Stark :) Ještě před pár měsíci, když jsem si četla, jak lidé sepisují petice, aby byla osmá série přetočena, jsem si říkala, co ty lidi blázní, ale upřímně bych teď byla i já proto, aby se přetočila, takovýhle skokový konec si podle mě seriál nezasloužil :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, Jon zrovna patřil mezi mé oblíbené postavy - tedy až na těch pár posledních sérií, kde to vypadalo jako by si nedokázal stát za svým názorem. Ale se Sansou souhlasím - ze začátku jsem ji opravdu neměla ráda, ale tím, čím si prošla, a jak se změnila, si mě získala víc. A Arya taky. Mě zklamala Daenerys - ze začátku moje oblíbená postava, která hlavně ke konci dostala od scénáristů hodně ran. Ta petice :D Mě akorát mrzí, že si chyby scénáristů museli odnést i herci, které to asi mrzelo, když vidělo, kolika lidem se to nelíbilo.

      Vymazat
  3. Ze seznamu jsem viděla Dark, pár epizod Black Mirror a pár epizod GoT. Je fakt, že během prvních pár epizod jsem se v Dark zamotala, ale pak cca od čtvrté-páté epizody jsem se docela chytala, akorát jsem si celou dobu pletla Marthu s Franziskou, což vedlo k... eeeeh momentům. Přišel čas si nasadit konspirační klobouček a někam si zapsat svoje předpovědi ohledně toho, kdo se ukáže být s kým příbuzný ve třetí řadě.

    Btw, shodnu se na tom, že White Bear je jedna z nejlepších epizod, ten plot twist mě posadil na zadek a donutil mě zapřemýšlet o tom, jak bych se, kdybych se do té epizody nějak přenesla, zachovala já.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem u Dark byla zaskočená koncem druhé série, což nabízí opět celý nový vesmír a možnosti okolo toho, co se stalo. Ale mám pocit, že už známý celý rodinný strom - kdo je koho příbuzný.
      U Black Mirror mě právě baví to odkázání na diváka - jak bych se zachovala já, co bych udělala já v podobné situaci apod.

      Vymazat
  4. Dobrý vkus :) přidala bych ještě Walking Dead. To mě baví neskutečně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mám už nějakou dobu rozkoukané a zatím mě to hodně baví - myslím, že jsem u třetí nebo čtvrté série. Asi bych sek tomu měla opět vrátit :D

      Vymazat
  5. GoT uz mam za sebou cely, Stranger Things momentalne patri mezi moje top :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stranger Things určitě řadím mezi jeden z těch hodně lepších seriálů dneška.

      Vymazat
  6. Se Stranger Things a Black Mirror naprosto souhlasím! Games of Thrones jsem nějak nepřišla na chuť, ale ještě to zkusím. Chci se podívat i na Dark a rozhodně Sex Education.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, že Game of Thrones nemusí každého chytnout - i když mě to právě chytlo pořádně až od druhé série. Sex Education určitě zkoukni, takový dobrý spíš odpočinkový seriál, ale fakt doufám, že se ti bude líbit Dark - to se snažím podstrkovat každému :)

      Vymazat
  7. Sex Education mě uchvátila první série. Ta byla boží. Ale ta druhá mě zas tak nebere. Ostatní seriály jsem sice zkusila, ale u každého vydržela jen jednu sérii nebo pár dílů. Co se dá dělat.
    Za sebe doporučuji BlackList, True Detective, The Haunting of Hill House a Mindhunter :)

    Gabux | Poslední článek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. The Haunting of Hill House jsem zhlédla a určitě bych ho zařadila mezi zmiňované seriály výše. Na Mindhuntera se určitě chystám, jsem zvědavá, jak se David Fincher ujal seriálu. A zbývající dva seriály omrknu, děkuju za doporučení.

      Vymazat
  8. Sex Education jsem shlédla 3x po sobě, Stranger Things podobně :D neskutečně mě bavilo taky Dead to me; You; Suits; Good Girls nebo Working moms. Na seriály moc nekoukám, takže když už, musí to být pecka!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už poslední dobou také na seriály příliš nekoukám, jak píšeš, když už, tak to musí stát za to. Díky za tipy, mrknu, co je to za seriály, žádný z nich jsem neviděla.

      Vymazat

Děkuju za návštěvu i komentář :)

Počet zobrazení stránky